Notícies corporatives
La Catalunya Film Commission analitza l’impacte de les produccions audiovisuals en una jornada al Maresme
L'impacte a nivell turístic ha centrat part de la jornada, un aspecte en el qual es Maresme es posiciona any rere any amb l'ajuda de la Maresme Film Commission, que contribueix a captar rodatges a la comarca.
La Catalunya Film Comission ha escollit el Maresme per celebrar una jornada sobre l'impacte de les produccions audiovisuals en el territori, detallant els aspectes econòmics, socials i de visibilitat que comporten. Es tracta d'un sector amb un volum important de visitants; la doctora en Turisme de Pantalla i directora del Grau en Màrqueting, Esdeveniments i Entreteniment del CETT-UB, Esther Velasco, afirma que "80 milions de persones es mouen amb aquesta motivació arreu del món. Són xifres molt importants. Ara és feina dels territoris confiar i apostar per aquest tipus de turisme que portarà no tan sols beneficis d'impacte turístic i impacte, sinó també econòmic i social".
En el cas del Maresme, el nombre de gravacions no para de créixer, posicionant la comarca com un territori de rodatges. La directora tècnica del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme, Eva Esplugas, explica que "hem començat a treballar de manera molt incipient el turisme de pantalla amb un projecte que anomenem 'Un Maresme de cine', justament per aglutinar tots els rodatges que s'han fet i ho estem fent a través d'un movie map, posant en un mapa totes les localitzacions d'aquelles produccions. Surt la pel·lícula, el llargmetratge o el curtmetratge, el cartell, quina és la història, la sinopsi d'aquell rodatge, i també els actors que hi han participat, l'any de rodatge i tot plegat". Un projecte de futur, exposa la directora, qui avança que "estem esperant tenir altres eines de cara l'any que ve per poder amplificar i fer altres rutes que siguin ja més tematitzades, amb un relat, i poder donar-li més visibilitat a aquests rodatges".
Eva Esplugas ha estat una de les ponents de la taula rodona sobre l'impacte turístic, on s'ha analitzat específicament el cas de "Casa en flames", pel·lícula que es va rodar a Canet de Mar. El cap de Localitzacions, Ficció i Publicitat de la pel·lícula, Martí Marcos, ha subratllat que "sempre que venim a rodar al Maresme és com rodar a casa. Sempre hi han moltes facilitats i infraestructura i en aquest sentit ha anat molt bé". Marcos considera que un dels aspectes més desconeguts pel gran públic és "que sempre estem ficcionant llocs i això és el que el public no sap. Hi ha molt de desconeixement en aquest sentit i crec que seria molt interessant acostar aquest tipus de pràctiques al gran públic. En aquest cas concret de 'Casa en flames', la casa està realment a Canet de Mar i el que veus en pantalla és que està a Cadaqués". "Casa en flames" s'ha convertit en la pel·lícula en català més taquillera, superant els 2,6 milions d'euros.
Amb dades provisionals, són unes 300 les produccions que anualment escullen el Maresme i Albert Roca, de la Maresme Film Commission, destaca que "hem tingut moltes produccions internacionals i això és bo, perquè ja no només són d'aquest país, estatals, sinó que ja comencen a haver-hi moltes internacionals, que a més de fer publicitat, ja comencem a produir sèries i pel·lícules. La més sonada és Blade Runner, la nova sèrie d'Amazon, que sortirà l'any que ve i que els vam tenir aquí al Maresme". En el futur més immediat, Albert Roca ha avançat que "hi ha un projecte nord-americà, molt gros, amb qui hem parlat de llocs i de possibilitats, però no sabem ni nosaltres de què es tracta". El responsable de la Maresme Film Commission destaca que la clau per aconseguir que les productores escullin la comarca és insistir i també l'agilitat en les respostes.
La responsable de la Catalunya Film Commission, Carlota Guerrero, assenyala que "de les aproximadament 3.800 produccions que comptabilitzem al conjunt del territori, unes 2.800 corresponen a Barcelona Ciutat, 1.000 a la resta. Si al Maresme en tenen 300, veritablement hi ha molta producció". Apunta la proximitat amb Barcelona com a element clau per les productores.
Per tal que els rodatges puguin conviure amb els residents, Esther Velasco considera que cal "beneficiar als veïns convidant-los a la preestrena de la pel·lícula, implicar-los en les mateixes rutes, aconseguir que siguin ells mateixos els qui expliquin als turistes el que està passant a la seva ciutat. L'important és crear un vincle i que la població se senti orgullosa d'acollir aquest tipus de turisme".
La jornada sobre l'impacte de les produccions audiovisuals al territori s'ha celebrat al TecnoCampus, organitzada per la Catalunya Film Commission, l'Institut Català de les Empreses Culturals i la Generalitat de Catalunya. S'ha destacat la importància de les oficines de rodatges per garantir la bona salut del sector de l'audiovisual a Catalunya.