Entrevista amb Sònia Corral

Entrevista amb Sònia Corral

Entrevista amb Sònia Corral, responsable de Sostenibilitat del Neptuno Hotel & Spa

El Compromís per a la Sostenibilitat Turística a les comarques de Barcelona Biosphere, és un programa on s’ofereix acompanyament a les entitats del sector turístic a fi d’alinear la seva gestió amb la sostenibilitat turística de la destinació. Des de quan està adherit El Neptuno Hotel & Spa i per què vau decidir apostar-hi?

Des de 2017. Perquè vam decidir apostar per la sostenibilitat des d'un principi i perquè el consorci ens ho va proposar.

Aquest programa busca promoure entre el sector pràctiques que minimitzin l’impacte ambiental de les activitats turístiques. Quines mesures heu pres per reduir el consum d'aigua i energia a l’allotjament?

Moltes, entre d'altres: botó doble descarrega WC, reg per degoteig, AC centralitzat, plaques fotovoltaiques, aïllaments dobles amb detectors intel·ligents, ascensors hidràulics…

Considerant que heu implementat plaques fotovoltaiques a l'hotel, podríem concloure que les energies renovables són una opció factible pel sector hoteler?

Sí.

Penses que és important reciclar els residus? Podries compartir quines accions has dut a terme per a reduir la quantitat de residus i millorar el seu reciclatge?

Molt. Posem contenidors a cada departament, zones comunes i garatge. A l'hora de comprar productes prioritzem els que contaminen menys i generen menys residus.

Ens agradaria conèixer les mesures específiques que esteu adoptant al vostre establiment per abordar el desafiament del malbaratament alimentari, especialment en el context dels bufets. Quins procediments, polítiques o iniciatives heu implementat per reduir la quantitat d'aliments que es descarten i millorar la gestió dels recursos alimentaris?

Reaprofitem el menjar del bufet de clients per treballadors i regalem el que estigui a punt de caducar als treballadors més necessitats.

La sostenibilitat turística no només repercuteix positivament en el medi ambient; quan treballem en consonància amb la sostenibilitat, també generem beneficis per a la societat. Esteu involucrats en iniciatives que esteu implementant per millorar la qualitat de vida i el benestar dels residents locals?

Si, estem en continua col·laboració amb el SOC, l'Ajuntament de Calella, Escoles... Apostem per un producte de proximitat per donar feina els d'aquí i tenir un producte de millor qualitat. A més, busquem treballadors de Calella o el més a prop possible per poder, entre altres aspectes, contaminar menys amb el seu recorregut fins a la feina.

Un aspecte fonamental del programa és establir vincles i sinergies entre les empreses del sector turístic de la comarca, no tan sols amb les adherides al programa. També amb la resta d’entitats de la destinació. Col·laboreu amb empreses, com restaurants, botigues o serveis turístics?

Participem en concursos per regalar estades o entrades al Shama Spa, tot i tenir restaurant propi fem recomanacions als clients, dirigim els clients a serveis públics o privats d'oci...

També és essencial la satisfacció dels mateixos treballadors de l’entitat. Quins programes, polítiques o iniciatives específiques esteu implementant per garantir que els vostres treballadors gaudeixin d'un ambient laboral positiu i saludable, que promogui el benestar, la satisfacció i el desenvolupament professional?

Conciliació, comunicació plena, organigrama horitzontal, protocol d'assetjament, protocol d'LGTBI, pla d'igualtat...

Quina importància atribuïu a un clima laboral favorable pel bon funcionament de l'empresa? Com creieu que influeix en la productivitat, la retenció del talent i la satisfacció dels treballadors?

Una importància prioritària, intentem posar-nos a la pell del treballador donat que som pares, també tenim responsabilitats, necessitats concretes... i creiem que si la persona està contenta i té plena confiança per comunicar-se amb nosaltres i nosaltres sabem respondre, treballarà més a gust, podrà oferir un millor servei i ens repercutirà en millors ingressos.

Seguim en la branca social de la sostenibilitat i ens agradaria conèixer més sobre les vostres iniciatives d'inclusió i diversitat a la vostra plantilla. Quins passos esteu prenent per garantir que hi hagi igualtat d'oportunitats, promoure la diversitat i crear un entorn de treball inclusiu per a tots els vostres empleats?

Just aquest mes de març hem acabat el pla d'igualtat on ens ha donat com a resultat només un 8% de bretxa. Donem igualtat d'oportunitats quan hi ha una vacant i estem treballant amb una empresa externa especialista en sostenibilitat i accessibilitat per poder estar adaptats a qualsevol situació.

Com el Neptuno Hotel & Spa fomenta el desenvolupament local del territori com a part de les seves iniciatives de sostenibilitat turística?

Contractant a gent local, recomanant desplaçaments de poc impacte, tenim contacte directe amb l'ajuntament…

El turisme sostenible fomenta actuacions que generin un impacte positiu per la cultura local i posi en valor les arts locals i el patrimoni de la destinació. Com protegiu i promoveu la cultura, les arts locals i el patrimoni des del Neptuno Hotel & Spa?

Proposem rutes locals, fem recomanacions als clients i treballadors, tenim informació a recepció disponible.

Com promoveu i destaqueu la gastronomia local als vostres hostes, tot posant en valor els productes singulars i identitaris del territori com són el pèsol o la maduixa, entre d’altres?

Tenim una carta extensa de varietats de proximitat i de temporada. A més, recomanem als clients el tipus de restaurant que demanin.

Quines inversions heu realitzat en tecnologies sostenibles per millorar l'eficiència energètica?

El 2022 vam remodelar completament l'hotel, canviant tots els materials i productes per l'eficiència.

Ens hem referit a les mesures d'eficiència energètica implementades al vostre negoci. Algunes d'aquestes mesures, encara que modestes, sumen en la reducció del consum energètic, mentre que d'altres, com la renovació de l'hotel o l'adopció de tecnologia fotovoltaica, representen inversions considerables. En quina mesura aquestes iniciatives han contribuït positivament a l’estalvi de costos?

Vam eliminar el gasoil i ara funcionem amb gas i electricitat, amb la qual vam buscar una empresa amb energia 100% renovable (no generem suficient energia amb les plaques que tenim) i amb la renovació, s'ha fet servir tots els materials i elements possibles per l'estalvi.

Creus que els turistes valoren l'aposta dels hotels per la sostenibilitat turística i tenen en compte les iniciatives que els establiments dueu a terme per millorar la seva eficiència energètica i reduir l’impacte ambiental?

Cada vegada més, tot i que depèn de la zona del món que vinguin.

A vegades, una de les mancances que tenim des del sector és que no comuniquem prou les bones pràctiques sostenibles de l’entitat. És per això que és molt important que l’allotjament disposi d’una estratègia de comunicació a fi d’informar els clients sobre les iniciatives sostenibles de l’establiment. Teniu una estratègia de comunicació per destacar els esforços sostenibles als vostres clients?

Tenim un calendari anual de màrqueting per parlar de tots els temes i una part important de la web destinada a això.

Per acabar, el programa Compromís Biosphere té com a repte consolidar, a través de plans de millora anuals, el compromís i la relació de l’establiment amb la sostenibilitat turística. Quins són els vostres objectius a llarg termini en relació amb la sostenibilitat?

Aquest pròxim mes de març, ve una empresa externa a formar a tot el personal contractat en sostenibilitat, tot el que fem, la nostra intenció de futur i formes de treballar que necessiten aprendre. Constantment pensem a millorar, buscar proveïdors més sostenibles, consumir menys, estalviar més... de moment no tenim pensat fer cap més certificació perquè no ens agrada el GREEN WASHING.

Vols afegir algun comentari? T'agradaria comunicar alguna altra cosa que no haguem preguntat?

Els objectes oblidats dels clients, a finals de temporada ho donem tot a Càritas i estem en contacte amb escoles i universitats perquè ens enviïn estudiants de tot el món. També estem en contacte amb associacions amb persones amb discapacitats perquè puguin treballar amb nosaltres.

Després de la nostra entrevista amb la Sònia Corral, responsable de sostenibilitat del Neptuno Hotel & Spa, és evident que l'establiment manté un compromís ferm amb la sostenibilitat turística. Mitjançant una àmplia gamma d'iniciatives, l'hotel ha adoptat mesures significatives per reduir l'impacte de l'activitat turística. D'entre aquestes iniciatives destaca la remodelació integral de l'edifici, en la qual s'han utilitzat materials constructius més eficients per millorar l'eficiència energètica de l'allotjament.