Consorci de Turisme del Maresme
El Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme és l'entitat d'àmbit territorial que treballa per a la gestió i la planificació estratègica del turisme a la comarca i ho fa en coordinació directa amb el teixit empresarial, els ajuntaments, les entitats i associacions territorials públiques i privades i els organismes de gestió turística d'àmbit provincial i estatal.
Des de la seva creació a l'any 1997, l'entitat realitza una important tasca de suport i de foment del sector turístic a la zona, a partir del desenvolupament de projectes i productes turístics d'acord amb els corresponents plans d'acció.
Els Estatuts del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme regulen l'organització i les funcions de l'entitat.
Membres del Consorci
El Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme està integrat per un total de 30 ajuntaments de la comarca, el Gremi d'Hostaleria del Maresme, l'Associació de Càmpings i C.V. de la província de Barcelona, la Federació d'Associacions i Gremis Empresarials del Maresme (FAGEM), el TecnoCampus Mataró - Maresme, el Consell Comarcal del Maresme i el Club Nàutic el Balís.
- Alella
- Arenys de Mar
- Arenys de Munt
- Argentona
- Cabrera de Mar
- Cabrils
- Caldes d’Estrac
- Calella
- Canet de Mar
- Dosrius
- El Masnou
- Malgrat de Mar
- Mataró
- Montgat
- Òrrius
- Palafolls
- Pineda de Mar
- Premià de Dalt
- Premià de Mar
- Sant Andreu de Llavaneres
- Sant Cebrià de Vallalta
- Sant Iscle de Vallalta
- Sant Pol de Mar
- Sant Vicenç de Montalt
- Santa Susanna
- Teià
- Tiana
- Tordera
- Vilassar de Dalt
- Vilassar de Mar
El Consorci de Turisme del Maresme regula la seva activitat amb la Gerència de Turisme de la Diputació de Barcelona, a través de la signatura d'un Contracte Programa amb una vigència de 4 anys. Anualment, el Consorci de Turisme del Maresme aprova el Pla d'accions que defineix les accions que es duran a terme durant l'exercici.
Objectius estratègics
Els objectius estratègics que s'han de seguir per impulsar el turisme a la comarca i marca Costa Barcelona i que són dos imprescindibles:
- Orientar la destinació del Maresme cap a la gestió sostenible i responsable de turisme que inclou:
- Enfocament estratègic focalitzat en el treball públic-privat del sector turístic.
- Orientació cap al client a apropant l'experiència turística.
- Establir mecanismes de relació amb el client.
- Millorar els serveis oferts a partir de la creació de productes sostenibles i més eficients, basats en les 4D (Desconcentració, Desestacionalització, Diversificació i increment de la Despesa).
- Orientar les accions dels plans anuals del Maresme al Pla de Màrqueting de Catalunya i la nova Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona.
Objectius específics
A més, s'estableixen els següents objectius específics:
- Disposar d'un àmbit de governança amb representació públic-privada i en coordinació amb la Gerència de Serveis de Turisme (GST).
- Col·laborar amb la GST en l'obtenció de dades per l'estadística i coneixement estratègic.
- Promoure la destinació Maresme en el mercat de proximitat i alinear el màrqueting amb la GST per a la promoció nacional i internacional.
- Implantar al Maresme el Compromís per la Sostenibilitat Biosphere i el programa de Punts d'Informació Turística.
- Col·laborar en plans de formació i transferència de coneixement promoguts per la GST.
- Coordinar projectes europeus o d'infraestructura turística amb Diputació de Barcelona i els ajuntaments.
- Oferir un acompanyament tècnic en turisme als municipi.
Pla estratègic de desenvolupament turístic
Per la seva banda, al desembre del 2021, el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme va presentar els resultats del Pla Estratègic de Desenvolupament Turístic del Maresme per als propers anys, i en el qual es defineixen noves maneres de treballar per enfortir la governança i la col·laboració público-privada per augmentar la competitivitat turística de la comarca.
Compromís per la sostenibilitat
El ferm compromís del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme per la sostenibilitat turística, fa que el Consorci no només actuï com a ens gestor del programa "Compromís per la sostenibilitat turística comarques de Barcelona Biosphere" al Maresme, sinó que s'hagin fet esforços per distingir la comarca com a Destinació Biosphere.
Aquesta aposta pel turisme sostenible, en tots els seus àmbits (ambiental, social, cultural i econòmic), s'ha vist reflectit en el desenvolupament d'actuacions, projectes i programes integradors, que fomenten el desenvolupament local, posen en valor la gastronomia, l'artesania local i la cura de l'entorn. Uns exemples poden ser l'aposta per una una destinació accessible, que vetlla per fomentar el turisme per a tothom, el programa Sabors Maresme que dóna visibilitat a les empreses vinculades a la gastronomia del Maresme, posant en valor els productes de proximitat i singulars del territori o la Increïble guia de la Iaia del Maresme, que apropa la comarca als més petits.
Aquí podeu veure tots els projectes en els que treballa el Consorci.